Ki és mikor hívhat mentőt?
Mentés szükségessége esetén bárki – állampolgárságtól és egészségbiztosítási jogviszonytól függetlenül – hívhat mentőt a Magyar Köztársaság területén.
Milyen esetekben hívhatunk mentőt mentés céljából?
Minden esetben, amikor a beteg azonnali egészségügyi ellátásra szorul:
- ha életveszély, vagy annak gyanúja áll fenn (eszméletlen állapot, bármilyen eredetű súlyos vérzés, stb.)
- baleset, sérülés, bármilyen eredetű mérgezés esetén
- megindult szülés, illetve a fennálló terhesség alatt bekövetkező rendellenesség miatt
- ha erős fájdalom, vagy más riasztó panasz, illetve tünet észlelhető (például fulladásérzés, nehézlégzés, végtagbénulás, stb.)
- ha olyan magatartászavart észlelünk, mely során a beteg saját maga, vagy mások életét veszélyezteti
Mentőhívás esetén az alábbi kérdések szerint tegyük meg a bejelentést:
- Hol történt? (pontos cím, ennek hiányában a helyszín megközelíthetősége)
- Mi történt? (a sérülés, rosszullét bekövetkezte: például összeesett, eszméletlen; szívbeteg fullad; magasból esett, gépkocsi elgázolta; motorkerékpárral fának ütközött, stb.)
- Hány sérült, beteg van?
- Milyen sérülés, panasz, tünet észlelhető? (például földön fekszik, lábát fájlalja; sápadt, verejtékes; fullad, nyugtalan, ajkai elkékültek; földön fekszik, görcsöl, szája habzik)
- A bejelentő neve és telefonszáma (szükség lehet a bejelentő visszahívására, például pontatlan cím esetén!)
Várjunk a mentésirányító esetleges kérdéseire (a történtek pontosítása érdekében fontos!), és csak ezután tegyük le a telefonkagylót.