Ki és mikor hívhat mentőt?

Mentés szükségessége esetén bárki – állampolgárságtól és egészségbiztosítási jogviszonytól függetlenül – hívhat mentőt a Magyar Köztársaság területén.

Milyen esetekben hívhatunk mentőt mentés céljából?

Minden esetben, amikor a beteg azonnali egészségügyi ellátásra szorul:

  • ha életveszély, vagy annak gyanúja áll fenn (eszméletlen állapot, bármilyen eredetű súlyos vérzés, stb.)
  • baleset, sérülés, bármilyen eredetű mérgezés esetén
  • megindult szülés, illetve a fennálló terhesség alatt bekövetkező rendellenesség miatt
  • ha erős fájdalom, vagy más riasztó panasz, illetve tünet észlelhető (például fulladásérzés, nehézlégzés, végtagbénulás, stb.)
  • ha olyan magatartászavart észlelünk, mely során a beteg saját maga, vagy mások életét veszélyezteti

Mentőhívás esetén az alábbi kérdések szerint tegyük meg a bejelentést:

  • Hol történt? (pontos cím, ennek hiányában a helyszín megközelíthetősége)
  • Mi történt? (a sérülés, rosszullét bekövetkezte: például összeesett, eszméletlen; szívbeteg fullad; magasból esett, gépkocsi elgázolta; motorkerékpárral fának ütközött, stb.)
  • Hány sérült, beteg van?
  • Milyen sérülés, panasz, tünet észlelhető? (például földön fekszik, lábát fájlalja; sápadt, verejtékes; fullad, nyugtalan, ajkai elkékültek; földön fekszik, görcsöl, szája habzik)
  • A bejelentő neve és telefonszáma (szükség lehet a bejelentő visszahívására, például pontatlan cím esetén!)

Várjunk a mentésirányító esetleges kérdéseire (a történtek pontosítása érdekében fontos!), és csak ezután tegyük le a telefonkagylót.